جراحی آسیب های ورزشی + مینیسک و رباط

اگر جزو ورزشکاران یا افراد فعال جامعه هستید ، یکی از ضرورت ها ، کسب آگاهی از انواع صدمات ، علائم ، و درمان های مناسب مثل جراحی زانو است. در صورتیکه امروز احساس درد جزئی داشتید و از رسیدگی به آن صرف نظر کردید ، همین عدم رسیدگی می تواند به معضلی بزرگ در آینده منجر شود. شناخت علائم و نشانه های صدمات زانو بخصوص در ورزشکاران و حین انجام فعالیت های ورزشی ، این امکان را به شما می دهد که اقدام مناسب و به موقع انجام دهید و درست تصمیم بگیرید. گاهی برای درمان این مشکلات نیاز به انجام جراحی آسیب های ورزشی وجود دارد. در این مقاله با انواع عمل های آسیب های ورزشی و راه های درمان آن آشنا می شوید. به هر حال ، اگر اساسا در زانویتان احساسات ناخوشایندی پیدا کردید ، حتما ، به دنبال یافتن توصیه های پزشکی و مراجعه به بهترین جراح زانو در تهران یا شهر محل سکونتتان باشید. سه نوع از مشکلات رایج در زانو ، شامل صدمات تاندون پاتلا یا کشککی ، رباط و مینیسک زانو می شوند.

 

 

جراحی آسیب های ورزشی - دکتر عسکری

 

جراحی آسیب های ورزشی _ تاندون پاتلا

تاندون بافت فیبری سفت و دارای استحکام است که استخوان ها پاتلا و تیبیا را به هم متصل می کند. همچنین دیگر کارکرد تاندون ، اتصال ماهیچه ها و عضلات به یکدیگر است. وظیفه اصلی این اندام ، باز کردن اندام تحتانی است و ممکن است دچار پارگی جزئی یا شدید و کامل شود. در صورتیکه این پارگی جزئی باشد ، فرد در انجام فعالیت های روزمره خود ، به مشکل بر می خورد ولی اگر شدید یا کامل باشد ، از استخوان جدا شده و فرد را از پای در می آورد و با این آسیب جدی ، بیمار نمی تواند حرکت کند ، مگر به لطف جراحی یا فیزیوتراپی.

به نقل از بهترین جراح زانو در تهران در مورد جراحی آسیب های ورزشی و پارگی تاندون پاتلا ، این عارضه بیشتر در ورزشکاران ، علی الخصوص فوتبالیست ها ، بسکتبالیست ها ، دونده ها و حرکاتی که منجر به پرش بلند می شوند ، بخاطر فرود ناگهانی و بر اثر فشار زیاد یا افتادن در سطوح سفت سیمانی اتفاق میفتد. فشار اضافه بر تاندون ، منجر به پارگی در سطوح مختلف شده و موجب ورم و التهاب عضله می گردد.

تاندون های پاتلا ، بمرور با درد پیش رونده مواجه می شوند و معمولا ورزشکار با علائم جزئی تا ملایم به تمرین و رقابت خود ادامه می دهد. شاید در ابتدا ، صدمه مشکلات حادی ایجاد نکند و حتی خیلی سریع بهبود یابد ولی اگر این اتفاق تداوم پیدا کند ، پارگی گسترش یافته و بدن توان بازسازی آن را از دست می دهد. آسیب تهاجمی تر شده و روز بروز درد افزایش می یابد و موجب از کار افتادگی می شود. در این صورت بهتر است ، جراحی آسیب های ورزشی روی بیمار صورت بگیرد.

علائم و نشانه های پارگی تاندون های پاتلا

توجه به مبحث جراحی آسیب های ورزشی اهمیت دارد چون ممکن است حین ورزش آسیب ببینید و  برخی علائم را داشته باشید. در صورت بروز این نشانه ها ، آن ها را جدی بگیرید و دست از فعالیت برداشته و به متخصص زانو در تهران یا سایر شهرها مراجعه نمایید:

  • درد و حساسیت به لمس
  • دردی که با حرکاتی مثل پریدن ، فرود آمدن ، دویدن یا نشستن طولانی مدت وخیم تر می شود.
  • احساس ضعف در زانو

برای تشخیص این عارضه و نیاز به جراحی آسیب های ورزشی ، بهترین متخصص زانو در تهران به نواحی اطراف آن ، فشار وارد می کند تا متوجه درد در بخش های مختلف شود. در تاندون های پاتلا ، معمولا نواحی قدامی و جلویی زانو و زیر کشکک دچار عارضه و آسیب می شوند.

همچنین جراح ، برای تشخیص دقیق تر ، آزمایش و عکس برداری توسط اشعه ایکس ، اولتراسوند (سونوگرافی) یا ام آر آی را توصیه می کند.
ضمناً ، جراحان زانو در تهران ممکن است ، سایر روش های تکمیلی از جمله فیزیوتراپی و کار درمانی را توصیه کنند. با مدیریت و درمان بموقع آسیب ها پس از مدتی می توانید دوباره به میادین ورزشی بازگردید.

جراحی آسیب های ورزشی _ صدمات رباط زانو

رباط ها ، بندهای سفتی هستند که استخوان ران را به ساق متصل می کنند و در محدوده مفصل قرار گرفته و حرکات زانو را کنترل می کنند. صدمات رباط صلیبی ، معمولا در اثر ورزش بوجود می آیند که در نهایت منجر به بی ثباتی مفصل زانو می شوند. همچنین ، در تحرکات زانو محدودیت ایجاد می کنند و بهترین راه درمان در موارد شدید تر جراحی آسیب های ورزشی است.

مطابق تعاریف بهترین متخصص زانو در تهران ، مفصل زانو از چهار رباط صلیبی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • رباط صلیبی قدامی : رباط مرکزی زانو است که حرکات رو به جلو و چرخشی استخوان ساق پا را کنترل می کند. آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی ، شامل پارگی یا پیچ خوردگی آن می شود که در اثر ایستادن یا تغییر جهت ، پریدن و فرود آمدن ناگهانی بوجود می آید. این عارضه ، در ورزش هایی مثل اسکی ، بسکتبال و فوتبال رایج است.
  • رباط صلیبی خلفی : رباط مرکزی زانو است که حرکات رو به عقب و چرخشی استخوان ساق پا را کنترل می کند. محکم ترین و قوی ترین رباط زانو بحساب می آید که در اثر خم کردن شدید در تکل کردن هنگام فوتبال یا ورزش های این چنینی دچار کشیدگی یا پارگی می شود.
  • رباط صلیبی جانبی خارجی : رباط مسئول ثبات و پایداری بخش داخلی زانو است و با حرکات چرخشی ، خم کردن یا تغییر جهت سریع آسیب می بیند. هنگامی بوجود می آید که به بخش داخلی زانو ضربه وارد می شود ، مثلاً حین فوتبال.
  • رباط صلیبی جانبی داخلی : رباط مسئول ثبات و پایداری بخش خارجی زانو است که با فشار بیرونی مستقیم ، به بخش خارجی زانو آسیب می بیند ، مثلاً هنگام بازی فوتبال یا هاکی.

در صورت آسیب شدید به هر یک از موارد ذکر شده ، نیاز به جراحی آسیب های ورزشی پیدا می شود.

علائم و نشانه های اسیب های ورزشی

  • صدای شکستگی یا پارگی هنگام آسیب
  • درد ناگهانی و شدید که گاهی مانع ادامه بازی می شود
  • کبودی اطراف زانو
  • بی ثباتی و نا پایداری زانو
  • ایجاد ورم در 24 ساعت اول بعد از آسیب دیدگی
  • احساس لقی مفصل
  • ناتوانی در حرکت و فشار وارد کردن به مفصل آسیب دیده
  • پیچش زانو بسمت بیرون

تشخیص صدمات در صورت نیاز به جراحی آسیب های ورزشی

برای تشخیص صدمات رباط صلیبی ، متخص زانو در تهران ، از تست های فیزیکی کمک می گیرد تا در صورت التهاب و کشیدگی ، آن را متوجه شود و در صورت نیاز دستور به انجام جراحی آسیب های ورزشی بدهد. این پروسه نه چندان آسان ، تحرکات مختلف زانو را درگیر می کند تا میزان حرکت و نقش فشارهای خارجی به زانو را بررسی کند.

درجات آسیب دیدگی این قسمت ، به سطوح ملایم یا درجه 1 ، معمولی یا درجه 2 و شدید یا درجه 3 تقسیم می شود. معمولاً آسیب ها و صدمات درجه 1 تا 2 ، به خودی خود درمان می شوند. البته اکثر پارگی های جانبی داخلی و خارجی ، نیازی به جراحی ندارند ولی در صورتیکه همزمان رباط های صلیبی قدامی و خلفی هم دچار صدمه شدید شده باشند ، تنها راه درمان بازسازی بافتهای آسیب دیده است.

جراحی آسیب های ورزشی _ آسیب های مینیسک زانو

مینیسک به غضروف هلالی یا c شکلی می گویند که در زانو واقع شده تا فشار وارده به این ناحیه را بگیرد. پارگی مینیسک ، جزو صدمات رایج زانو محسوب می شود و با پیچش شدید یا در اثر ضربه ناگهانی و شدید ، بخصوص هنگام ورزش بوجود می آید و نیاز به جراحی آسیب های ورزشی پیدا می کند. این آسیب معمولا تنها یا همراه با سایر جراحات زانو اتفاق میفتد. همچنین ، با توجه به گستردگی عارضه ، سطح آسیب از کم تا شدید درجه بندی می شود و درجات شدید تر نیاز به جراحی آسیب های ورزشی دراد.

روش های تشخیص اسیب های ورزشی

بر اساس اطلاعات ، سوابق و آزمایش های فیزیکی قابل تشخیص است. برای اطمینان و تشخیص دقیق ، از تست های عکس برداری مثل ام آر آی ، اشعه ایکس یا آرتروسکوپی استفاده می شود. اقدامات فوری صدمات مینیسک ، شامل درمان های خانگی مثل استراحت ، یخ ، بستن و راهکار رایسر (RICER) می شود. اقدام در مدت زمانی 48 تا 72 ساعت اولیه بعد از بوجود آمدن جراحت ، تا حد زیادی درد را کاهش داده و کمک کننده است. ضمن اینکه از برخی چیزها هم در این زمان باید پرهیز کرد ، مثل مصرف نوشیدنی های الکلی ، گرم کردن ناحیه آسیب ، دویدن و فعالیت ، و ماساژ. البته فیزیوتراپی عضلات اطراف زانو و پاها موجب تقویت ، ثبات و محافظت از مفصل زانو می شود. شاید نیاز باشد از زانو بند هم استفاده کنید. درصورتیکه درد پیش رونده بود و بهبود نیافت ، احتمالا پزشک متخصص ارتوپد ، جراحی آسیب های ورزشی را برای این ناحیه توصیه می کند.

دکتر علیرضا عسکری

دکتر علیرضا عسکری

دکتر علیرضا عسکری متخصص و جراح استخوان و مفاصل و فوق تخصص جراحی زانو در تهران است. ایشان همچنین عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ، عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ، عضو انجمن جراحان زانو ایران ، عضو فعال آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا AAOS و عضو افعال انجمن تحقیقاتی ارتوپدی اروپا EORS می باشد.

0 0 آرا
امتیاز دهی به مقاله
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات