جراحی مفصل زانو یا عمل آرتروپلاستی

جراحی مفصل زانو یا آرتروپلاستی ، یکی از عمل هایی است که امروزه جراحان با موفقیت زیادی به آن دست می زنند. پس از اصلاح مفصل زانو با انجام این پروسه ، اکثر بیماران کاهش درد و افزایش توانایی حرکت و بهبود کلی در کیفیت زندگی را تجربه کرده اند. طی این عمل ، بخش هایی از مفصل آسیب دیده یا از کار افتاده زانو را تعویض می کنند. جراحی در کاهش درد و کارکرد بهتر زانو موثر است. طی این فرآیند ، استخوان و مفصل آسیب دیده را با پروتز تعویض می کنند. جراح برای تصمیم گیری درمورد اینکه تعویض مفصل زانو مناسب شما هست یا نه مجموع حرکات ، توانایی ها و استحکام استخوان شما را بررسی می کند و اشعه ایکس برای نشان دادن وسعت آسیب بکار می رود. مفصل مصنوعی و تکنیک جراحی مناسب برای هر شخصی به سن ، وزن ، میزان فعالیت ، اندازه و شکل زانو و وضعیت کلی سلامتیش بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مقاله از دکتر علیرضا عسکری ، بهترین جراح زانو در تهران همراه باشید.

جراحی مفصل زانو در تهران - دکتر علیرضا عسکری

جراحی مفصل زانو چیست؟

جراحی تعویض مفصل زانو زمانی انجام می شود که قسمت های استخوانی تشکیل دهنده مفصل از بین می روند و با ایمپلنت های مصنوعی تعویض می شوند. می توان گفت استفاده از این فرایند ، برای تسکین درد زانو و خشکی ناشی از آرتروز بهترین راهکار است.

اکثر کسانیکه تحت جراحی مفصل زانو قرار می گیرند ، از آرتروز پیشرفته زانو رنج می برند که باعث شده غضروف از بین رفته و سطح زانو دچار فرورفتگی ، سائیدگی و کج شدگی شوند. همین مسئله باعث درد ، خشکی ، لقی و تغییر در توازن بدن می شود. همچنین عمل آرتروپلاستی ، به درد کسانی می خورد که بخاطر آسیب یا مسئله دیگری مفصل زانوی ضعیفی دارند.

انواع جراحی مفصل زانو

عمل مفصل زانو شامل دو دسته عمده تعویض کل مفصل (که در این  صورت کل مفصل را با سطوح مصنوعی تعویض می کنند) و تعویض بخشی از مفصل زانو ( که در آن فقط بخش آسیب دیده زانو تعویض می شود) است. البته تعویض کل بعنوان رایج ترین روش محسوب می شود.

چه زمانی توصیه به جراحی مفصل زانو می شود ؟

دلایل مختلفی دارد که بر اساس آنها ممکن است جراحتان به شما جراحی مفصل زانو را توصیه کند. معمولاً به افرادی چنین عملی توصیه می شود که:

• درد شدید و خشکی زانو دارند ، به طوریکه فعالیت های روزانه آنها مثل پیاده روی ، بالا رفتن از پله ها و نشست و بلند شدن را مختل کرده است. شاید برایشان سخت باشد ، چند قدم راه بروند و ممکن است بخاطر درد مجبور شوند از عصا یا واکر استفاده کنند.
  • درد ملایم یا زیاد ، بخصوص هنگام استراحت روزانه یا شبانه
  • التهاب و تورم مزمن زانو که با استراحت و دارو تسکین نمی یابد
  • بدشکلی ، مثل زانوی بیرون زده یا تو رفته مانند پاهای ضربدری یا پرانتزی
  • عدم بهبود با سایر روش های درمانی ، ازجمله داروهای ضد التهابی ، تزریقات کورتیزون ، فیزیوتراپی یا سایر جراحی ها

آیا می توان جراحی مفصل زانو را به تعویق انداخت؟

دلیل انجام عمل مفصل زانو ، جلوگیری از آرتروز مفصل زانو است و تصمیم به انجام یا عدم انجام آن به عوامل متعددی ازجمله اوضاع مفصل زانو و سن و میزان فعالیت بیمار بستگی دارد.

خطرها و عوارض جراحی مفصل زانو

جراحی مفصل زانو ، مثل هر عمل دیگری عوارض و خطرهایی به دنبال دارد. البته بهترین جراح زانو در تهران و سایر شهرها در خصوص جلوگیری از وقوع این امر ، اقدامات و توصیه های لازم را به بیمار گوش زد می کند.

• لختگی خون : جراحان معمولاً برای جلوگیری از این خطر داروهای رقیق کننده خون تجویز می کنند ؛ زیرا پا رایج ترین محل برای لختگی خون است.
  • آسیب های عصبی : در ناحیه ای که ایمپلنت گذاشته می شود ممکن است اعصاب آسیب ببیند. آسیب های عصبی می توانند موجب زوق زوق ، ضعف و درد شوند.
  • عفونت : ممکن است ناحیه برش خورده یا بافت زیرین عفونت کند.

ایمپلنت هایی که برای تعویض مفصل زانو استفاده می شوند با دوام اند ولی ممکن است ، به مرور زمان لق یا کهنه شوند. در این صورت ، یک عمل دیگر انجام می دهند تا قسمت لق یا کهنه را تعویض کنند.

مزایای جراحی مفصل زانو

بسیاری از بیماران بخاطر درد نمی توانند درست بنشینند ، راه بروند و به خوبی از پس سایر فعالیت های روزانه برآیند ولی با عمل تمام این مشکل ها برطرف می شود. به علاوه ، صداهای اضافی که هنگام راه رفتن از زانو تولید می شود و بدشکلی های ظاهری زانو و پا ازبین می روند. طبق توصیه بهترین متخصص ارتوپدی در تهران عمل مفصل زانو اگر به دست پزشکی ماهرانجام شود ، عوارضی بر جای نمی گذارد.

آمادگی برای جراحی مفصل زانو

جراحتان عوامل متعددی ازجمله ارزیابی دارویی ، آزمایش ها ، داروها ، آزمایش های ادرار ، برنامه ریزی های مربوط به بیرون و خانه را پیش از عمل مدنظر می گیرد. تیم جراحی ممکن است پیش از عمل پرهیزهای دارویی و مکمل های رژیمی به شما توصیه کنند. احتمالاً توصیه می کنند از شب قبل از عمل هیچ چیزی نخورید.

آمادگی برای سپری کردن روند بهبودی پس از جراحی مفصل زانو

به توصیه بهترین جراح زانو در تهران ، تا چند هفته پس از عمل ممکن است نیاز باشد از عصای زیر بغل یا واکر استفاده کنید ؛ پس ، قبل از جراحی آن ها را آماده کنید. برای بازگشت شما به منزل و انجام کارهای روزانه ، مثل دستشویی رفتن و غیره حتماً یک نفر همراهتان باشد.

برای راحتی و امنیت بیشتر در خانه ، طی دوره بهبودی کارهای زیر را انجام دهید:

• ایجاد فضای نشیمن در طبقه همکف زیرا بالا رفتن از پله های سخت است.
  • نصب نرده یا دستگیره ایمنی در حمام و دستشویی
  • نصب دستگیره های ایمنی در راه پله
  • تهیه صندلی ثابت با بالشتک و پشتی محکم و زیرپایی برای بالا نگهداشتن پاها
  • تهیه توالت فرنگی بلند دسته دار
  • تهیه صندلی یا چهار پایه ثابت برای حمام
  • جمع کردن قالی ها و سیم های شل و رها

عمل مفصل زانو چقدر طول می کشد ؟

طبق گفته های بهتران جراح ارتوپدی در تهران ، کلاً پروسه جراحی تعویض کامل مفصل زانو ، بین 60 تا 90 دقیقه طول می کشد ولی برای ماندن در اتاق عمل تا دو ساعت زمان متصور شوید. اکثر بیماران یکی دو شب پس از عمل ، در بیمارستان بستری می شوند. بعضی از بیماران بعد از عمل می توانند به خانه بروند.

چقدر طول می کشد بعد از جراحی مفصل زانو بتوانم راه بروم؟

اکثر بیماران طی دو یا سه روز پس از عمل مفصل زانو ، با استفاده از عصا ، واکر یا عصای زیربغل روی می آورند. روز به روز دفعات راه رفتن بیشتر می شود.

بیماران معمولاً طی سه تا شش هفته بعد از عمل ، می توانند رانندگی کنند و سایر فعالیت ها را تا شش هفته یا زودتر از سر بگیرند. بهبودی و بازگشت کامل سلامتی و تحرک ممکن است تا چهار ماه یا بیشتر طول بکشد. گرچه ، در موارد بسیاری پیش آمده بیمار یک ماه پس از جراحی ، تحرک بیشتری نسبت به تعویض مفصل زانو داشته است.

جراحی زانو در تهران - دکتر علیرضا عسکری

مراقبت از بعد از جراحی مفصل زانو

به توصیه بهترین متخصص زانو در تهران ، پس از عمل مفصل زانو ، مطمئن شوید که این کارها را انجام می دهید:

• شرکت در برنامه های ورزشی سبک برای بازیابی قدرت و تحرک زانوی جدیدتان
  • تمهیدات لازم برای پیشگیری از زمین خوردن و آسیب.
  • انجام معاینات به صورت دوره ای توسط جراح ارتوپد و انجام آزمایشات و تصویربرداری اشعه ایکس را طبق روال معمول انجام دهد. جراحتان ، درمورد تعداد دفعات و زمان این ملاقات با شما صحبت خواهد کرد.

هزینه جراحی مفصل زانو

یکی از دغدغه های بیماران پیش از جراحی مفصل زانو ، هزینه های آن است چون عمل زانو اجتناب ناپذیر است و بخاطر درد و ناراحتی بیمار نمی تواند آن را به تعویق بیندازد. هزینه عمل مفصل زانو ، با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر است. عوامل دخیل در این مورد ، شامل مهارت پزشک ، مفصل مصنوعی ، نوع بیمارستان و غیره می شود. البته بیماران می توانند از بعضی بیمه های تکمیلی استفاده کنند.

سخن آخر اینکه برای برآورد هزینه های جراحی بهتر است پزشک شما را حضوری در تهران معاینه کند و بعد مشخص می شود که به چه صورت خواهد بود.