درمان آرتروز زانو + روش های درمانی نوین

یکی از اثرات بالا رفتن سن و فرسودگی ، تغییر حالت غضروف ها و آرتروز زانو است.  افراد درگیر این بیماری به دنبال راه های درمان آرتروز زانو هستند. غضروف های زانو مابین ساق و ران جای دارند و تحت تاثیر پیری ، بمرور و بصورت پیشرونده فرسایش می یابند و از بیماری های شایع این عضو محسوب می شود. البته این بیماری به مفصل زانو محدود نشده و بتدریج تمام بافت ها و کل ساختان زانو ، اعم از رباط ها ، منیسک ها و غیره را مبتلا می کند. اما با پیشرفت های روز افزون ، راه های به روز و مدرن معالجه آرتروز زانو از جمله جراحی زانو برای پیشگیری و رفع این بیماری بوجود آمده است. ممکن است خود شما یا اطرافیان و عزیزانتان ، درگیر این عارضه در هر سطحی شده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله از آقای دکتر علیرضا عسکری ، بهترین جراح زانو در تهران ، همراه باشید. 

درمان آرتروز - دکتر عسکری

برای درمان آرتروز زانو ، ابتدا باید علل این بیماری را بدانید

آرتروز مفاصل ، انواع مختلفی دارد و یکی از آن ها مربوط به زانو است. همانطور که بهترین جراح زانو در تهران اشاره کرد ، بالا رفتن سن و پیری ، بعنوان یکی از دلایل ابتلا به این عارضه بحساب می آید ولی علت های دیگری هم منجر به بروز این مشکل می شوند. علاوه بر سن ، جنسیت نیز در این موضوع دخیل است ؛ یعنی خانم های بالای 45 سال ، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. البته به این معنا نیست که خانم ها در زیر این سن دچار آرتروز نشوند ؛ احتمال ابتلا به این اختلال ، در تقریباً 2% از خانم ها وجود دارد.

علاوه بر سن و جنسیت ، ضربات و فشار زیاد ، عامل دیگری برای سر و کار داشتن با این بیماری است. کسانیکه ضربه شدید به مفصل زانویشان خورده یا کار زیادی از آن می کشند ، دسته دومی هستند که این عارضه تهدیدشان می کند و علاوه بر پیشگیری باید با را ه های درمان آرتروز زانو آشنا باشند.

سومین گروه در خطر ، افراد چاق و دارای اضافه وزن هستند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، حتماً دنبال راه حلی برای کاهش وزن خود باشید زیرا افزایش وزن همزمان با بالا رفتن سن ، هر دو خطری برای تخریب مفصل زانو بحساب می آیند. بعلاوه ، هر کیلو اضافه وزن ، چهار برابر فشار به زانو وارد می کند و اگر از پله بالا بروید ، همان فشار به ازای هر کیلو ، معادل 16 برابر می شود.

مورد دیگر که احتمال ابتلا به این معضل را بالا می برد ، صدمات وارده به منیسک ای سی ال و پارگی رباط صلیبی است. کسانیکه زیاد از پله ها بالا و پایین می روند یا بصورت غیر حرفه ای کوه نوردی می کنند و همچنین افرادی که مدام بصورت چهار زانو می نشینند ، از جمله کیس هایی هستند که زمینه ابتلا به این بیماری را دارند.

راه های تشخیص برای درمان آرتروز زانو

بهترین جراح زانو در تهران در معاینه فیزیکی ، مفصلی را بررسی می کند که علائم آرتروز دارد. اگر علائمی مانند حساسیت به لمس ، ورم ، قرمزی و درد یا خشکی زانو را در بیمار مشاهده کند ، مشکوک به آرتروز می شود و در اینصورت به انجام تست های تصویر برداری توصیه می کند که انواع آن را در ادامه توضیح داده ایم:

تصویر برداری با اشعه ایکس. در صورتیکه جراح ارتوپدی به آرتروز زانو مشکوک شود ، ممکن است یکی از توصیه هایش انجام این تست باشد. تصویر برداری اشعه ایکس ، غضروف را نشان نمی دهد ، ولی فاصله خالی بین استخوان و مفصل و حتی بیرون زدگی استخوان ها در تصویر ، گواهی بر وجود چنین اختلالی است.

ام آر آی. روش بعدی قبل از شروع درمان آرتروز زانو ، استفاده از ام آر آی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی است. در این تست از امواج رادیویی ، برای رسیدن به جزئیات تصویری بیشتر ، از استخوان ها و بافت های نرم ، مثل غضروف ها بکار برده می شود. ام آر آی ، روش رایجی برای تشخیص آرتروز زانو نیست ولی در موارد پیچیده اطلاعات بیشتر و جزئی تری ارائه می دهد.

تست های آزمایشگاهی

به نقل از بهترین متخصص زانو در تهران ، تجزیه و تحلیل و آنالیز خون یا مایعات مفصلی هم در تشخیص بی تاثیر نیست و می توان از این روش بعنوان تایید استفاده کرد و بهترین راه درمان آرتروز زانو را برگزید.

تست خون. البته برایتشخیص و درمان آرتروز زانو ، آزمایش خون خاصی وجود ندارد ولی از طریق آن می توان به دلایل دیگری پی برد که ممکن است منجر به درد مفصل شده باشند ، مثل آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی.

آنالیز مایعات مفصلی. احتمال دارد پزشک ارتوپدی برای بررسی و تشخیص بهتر با استفاده از سوزن ، مایعات مفصلی شما را بکشد. پس از این کار ، احتمال تورم در این مایعات چک شده و احتمال بروز نقرس یا سایر عفونت ها بررسی می شود.

درمان آرتروز زانو

بجز روش جراحی تعویض مفصل زانو ، آرتروز درمان قطعی دیگری ندارد ولی سایر روش های درمانی فقط بطور مقطعی درد را کاهش می دهند.

درمان آرتروز زانو با دارو

طبق گفته های بهترین جراح زانو در تهران ، داروهایی که علائم آرتروز زانو را می توانند کاهش دهند عبارتند از:

استامینوفن. تحقیقات نشان داده اند که استامینوفن تایلانول و غیره در کاهش درد و درمان آرتروز زانو در افرادی موثر است که از سطح ملایم تا متوسط این عارضه رنج می برند. مصرف بیش از اندازه استامینوفن می تواند منجر به آسیب های کبدی شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوبروفن ، ناپروکسن سدیم و غیره تحت نظر پزشک ، دردهای آرتروزی را کاهش می دهند و در درمان آرتروز زانو تاثیرگذار هستند. داروهای قویتر طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

این داروها ممکن است بیمار را دچار حالت تهوع ، مشکلات قلبی و عروقی ، خونریزی و آسیب های کلیوی و کبدی کنند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی موضعی ، بر روی پوست استفاده می شوند و این دسته ، علاوه بر کاهش درد ، عوارض جانبی کمتری بر جای می گذارند.

دولوکستین. معمولاً این دارو را برای درمان افسردگی تجویز می کنند ، این دارو همچنین برای درمان آرتروز زانو و کاهش دردهای مزمن کاربرد دارد.

فیزیوتراپی. متخصص فیزیوتراپی ، برای تقویت عضلات و ماهیچه های اطراف مفصل ، تمرین های مناسبی می دهد تا باعث انعطاف و کاهش درد آن ها شود. تمرین های ملایم و منظمی که خودتان هم می توانید آن ها را انجام دهید ، تحرکاتی مثل شنا یا پیاده روی هم در کنار این تمرین ها موثر خواهند بود.

کار درمانی. متخصص کار درمانی ، روش هایی را برای انجام فعالیت های روزمره به شما آموزش می دهد که بدون وارد کردن هیچ گونه فشار اضافی به مفصل خود انجام دهید ، مثلاً به شما توصیه می کند ، برای حمام کردن از صندلی های مخصوص کمک بگیرید تا در صورت ابتلا به آرتروز زانو ، از فشار و درد ناشی از ایستادن جلوگیری کنید.

دستگاه تنس. با این دستگاه ، از ولتاژ ضعیف الکتریکی ، برای کاهش درد و درمان آرتروز زانو استفاده می کنند. این روش ، درمان سریعی برای کسانی است که از آرتروز زانو رنج می برند.

علائم آرتروز زانو - دکتر عسکری

روش های درمانی جراحی و سایر تکنیک ها

اگر روش های فوق تاثیر گذار نبودند ، بهتر است از این روش ها استفاده کنید:

تزریق کورتیزون. تزریق مستقیم کورتیکواستروئید به مفصل می تواند چندین هفته از درد شما بکاهد و به درمان آرتروز زانو کمک کند. بهترین جراح زانو در تهران ، اطراف محدوده مفصل را بی حس کرده و بعد سوزن را به فضای بین مفصل وارد می کند و دارو را تزریق می نماید. تعداد تزریقات کورتیزونی ، به سه یا چهار بار طی یک سال محدود می شوند چون از عوارض مصرف بیش از حد این دارو ، بدتر شدن آسیب های مفصلی است.
تزریق ژل. تزریق هیالورونیک اسید ، لایه ای در داخل زانو ایجاد می کند که در تسکین درد موثر است. البته برخی تحقیقات نشان داده اند که این دارو اثرش موقتی است. البته ، در مواردی که سائیدگی خفیف وجود دارد علاوه بر این که تزریق ژل تاثیر چشمگیری در درمان آرتروز زانو می گذارد ، از درمان جایگزین ؛ یعنی تزریق پی آر پی هم می توان بهره برد. 

تزریق پی آر پی. پی آر پی زانو یا پلاسمای غنی شده ، از پلاکت های خون برای معالجه و درمان آرتروز زانو استفاده کرده و تاثیرگذار است، این ترکیب که از پلاسما و پلاکت خون بهره می گیرد ، برای مصارف درمانی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. 

پیوند استخوانی. اگر آسیب یک بخش از زانو بیشتر از دیگری باشد ، استفاده از روش استئوتومی می تواند نقش بسزایی در کاهش درد داشته باشد. در این تکنیک درمانی ، جراح از استخوان خود فرد استفاده می کند.

تعویض مفصل زانو. برای درمان آرتروز زانو با استفاده از جراحی تعویض مفصل ، بخشی یا کل سطوح مفصل آسیب دیده را بر می دارند و با استفاده از پروتز جایگزین می کنند. این درمان ، ماندگاری بیشتری دارد و از آنجایی که بعنوان آخرین روش درمانی محسوب می شود و در صورتیکه سایر روش ها تاثیر گذار نبودند ، این تکنیک قطعی است و به شرط انتخاب جراح زانوی حاذق و با تجربه ای ، همچون آقای دکتر عسکری بهترین جراح زانو در تهران ، می توانید با آرتروز و درد خداحافظی کنید.

دکتر علیرضا عسکری

دکتر علیرضا عسکری

دکتر علیرضا عسکری متخصص و جراح استخوان و مفاصل و فوق تخصص جراحی زانو در تهران است. ایشان همچنین عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ، عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ، عضو انجمن جراحان زانو ایران ، عضو فعال آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا AAOS و عضو افعال انجمن تحقیقاتی ارتوپدی اروپا EORS می باشد.

0 0 آرا
امتیاز دهی به مقاله
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات