در رفتگی زانو + علائم ، علت و درمان | دکتر علیرضا عسکری

هنگامیکه ضربه شدید باعث جابجا شدن سه تکه از استخوان زانو (شامل استخوان ران، کشکک زانو و استخوان ساق پا) از جای اصلی خود بشود ، در این حالت اصطلاحاً می گوییم زانو در رفته است. باید توجه داشت که در وضعیت اورژانسی در رفتگی زانو ، بدون تعلل باید روند درمانی بیمار را شروع کرد ، زیرا این صدمه بسیار خطرناک است و می تواند منجر به آسیب چندین رباط ، عروق خونی و اعصاب شود. البته پزشکان متبحر و کارآزموده ای از جمله جناب دکتر علیرضا عسکری برای درمان این اتفاق نادر هستند و جای نگرانی نیست. اگر متقاضی درمان این بیماری در تهران هستید ، جهت معاینه و مشاوره می توانید با استفاده از اطلاعات تماس درج شده در سایت اقدام کنید.

در رفتگی زانو - دکتر عسکری

درصورتیکه بدنه زانو غیرطبیعی باشد، احتمال وقوع چنین اتفاقی بیشتر می شود. برخی نوزادان هنگام تولد دچار در رفتگی زانو می شوند. هنگامیکه استخوان ران و استخوان ساق پا در مفصل زانو جابجا شوند، یعنی زانو دچار دررفتگی شده است. معمولاً به دلایل مختلفی از جمله صدمات ورزشی، افتادن یا تصادف چنین اتفاقی میفتد. لازم به ذکر است که در رفتگی زانو با در رفتگی کشکک زانو فرق دارد. یعنی در رفتگی کشکک زانو زمانی رخ می دهد که استخوان کشکک یا کاسه زانو از جای اصلی خودش درمیاید. ضربه یا تغییر جهت و چرخش ناگهانی هم می تواند منجر به این آسیب شود.

در رفتگی زانو بیشتر در چه افرادی شایع است؟

هر کسی می تواند در معرض در رفتگی زانو قرار بگیرد. ولی این افراد بیشتر در معرض این آسیب قرار می گیرند:

• ورزشکاران
  • نوجوانان
  • خانم ها
  • آقایان درشت اندام و قد بلند
  • کسانیکه سابقه لق شدگی کاسه زانو دارند

شاید بهترین جراح زانو برای در رفتگی های مادرزادی سابقه ژنتیکی اعضای خانواده را هم بررسی کند که شامل موارد زیر می شود:

• سندرم سیندینگ
  • سندرم آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفصل
  • دیسپلازی دیاستروفیک (کوتاه قدی دست و پا)
  • سندرم کشکک ناخن
  • سندروم داون
  • سندرم سندرم الیس ون کرولد

علائم و نشانه های در رفتگی زانو چیست؟

• صدای خفیف
  • کج شدن زانو
  • درد شدید
  • ورم ناگهانی
  • کبودی
  • قفل شدن زانو
  • عدم توانایی در راه رفتن
  • بیرون زدگی واضح کاسه زانو

درد در رفتگی زانو چگونه است؟

معمولاً این عارضه درد شدیدی به همراه دارد ولی محدوده مشخصی را احاطه می کند. درمان این مسئله به زمان در رفتگی زانو استخوان از جای خود و این مقدار درگیری عضلات، رباط ها، عروق خونی و عصبی آن ناحیه بستگی دارد. همیشه حرکت دادن مفصل در رفته یا فشار آوردن به آن دردناک است. تازمانیکه مفصل جا نیفتد نمیتوان از پا بدرستی استفاده کرد.

اگر زانوی در رفته خودبخود جا بیفتد، درد و تحرکش بهتر می شود. با اینحال باید به پزشکتان در تهران یا سایر شهرها مراجعه کنید. ایشان به بررسی صدمات ثانویه در رباط ها می پردازند و طی پروسه توانبخشی شما را بیشتر راهنمایی می کنند.

آیا با زانوی در رفته می توان راه رفت؟

نه. چون زانو قفل کرده و نمی تواند خم و صاف شود یا هنگام خم و صاف کردن زانویتان گیر می کند و صدای ترق تروق می دهد. وقتیکه به زانو فشار وارد می کنید، مفصل لق و سفت می شود، ضمن اینکه حرکت دادنش بسیار دردناک است. اگر می توانید راه بروید دچار در رفتگی ناقص یا نیمه در رفتگی زانو شده اید. اگر زانوی در رفته با صدای زیادی سرجای خود برگشت، بعد از آن می توانید راه بروید. اما زانو هنوز ورم و درد دارد که بخاطر حادثه است. اگر دردتان زیاد بود راه نروید. برای معاینه و مشاوره در تهران از اطلاعات درج شده استفاده کنید.

آسیب زانو در کودکان

کودکان نیز به دلیل بالا بودن سطح فعالیت فیزیکی شان در حین بازی ، یکی از گروه هایی محسوب می شوند که ممکن است در برابرضربات زانو ، آسیب پذیر باشند. در چنین شرایطی ، کودکانی که در حالت نرمال ، دارای ساختار زانوی کاملاً طبیعی هستند ، در طول تروما ، کشکک زانوی انها ، دچار آسیب دیدگی می شود و ممکن است در برود. اتفاقاتی از قبیل زمین خوردن می تواند تاثیر مستقیمی روی این اتفاق داشته باشد. در این کودکان ، شل بودن رباط های زانو باعث می شود که مفاصل انعطاف پذیر شوند و همین امر ، این بخش از بدن را در معرض بالا رفتن برخی احتمالات مثل شکستگی یا در رفتگی زانو قرار می دهد.

روش های درمان خانگی در رفتگی زانو

اولین کاری که بعنوان یک درمان خانگی می توان برای در رفتگی زانو انجام داد ، استفاده از مسکن می باشد. مسکن هایی از قبیل ایبوپروفن ، که در بیشتر خانه ها یافت می شود با از داروخانه های محلی ، قابل تهیه است ، موردی است که بعنوان اولین گزینه برای درمان خانگی درآسیب های زانو توصیه می شود. این دارو تنها نقش کاهش دادن درد و التهاب بعد از بروز در رفتگی را ایفا می کند و لازم است که فرد ، تا قبل از مراجعه به پزشک برای پیگیری درمان جدی ، زانوی خود را بی حرکت نگه دارد و بهتر است یک بالش کوچک نرم به زانو ببندد تا تحت فشار قرار نگیرد. بالا نگه داشتن زانو نیز راه کار دیگری است که می تواند به کاهش ورم کمک کند. در کنار این موارد ، می توان از کمپرس یخ نیز استفاده کرد. کمپرس یخ نقش قابل ملاحظه ای را در کاهش دادن ورم بعد از وادر آمدن آسیب به زانو و در رفتن آن ایفا می کند.
هر چند روش های خانگی بعد از بروز حادثه توصیه می شوند ولی نمی توان به آنها بعنوان یک راه حل درمان قطعی نگاه کرد. مراجعه به پزشک جهت پیگیری درمان ، امری ضروری است.

نکات پیش از درمان این بیماری

اگر فکر می کنید دچار در رفتگی زانو شده اید ، این کارها را پیش از شروع اقدامات درمانی باید انجام دهید:

بایدها

• زانو را ثابت نگهدارید
  • درحالت نشسته یا دراز کش با یک بالشتک زانو را محافظت نمایید. برای این کار می توانید از لباس یا حوله تا شده یا بالش استفاده کنید.

نبایدها

• زانوی آسیب دیده را بالا نیاورید.
  • سعی نکنید بایستید یا راه بروید.
  • سعی نکنید کاسه زانو را جا بیندازید.

تشخیص در رفتگی زانو

معمولاً پزشکان متخصص در شهرهایی مثل تهران با استفاده از آزمایش های فیزیکی از این عضو و پرسیدن سوالاتی درمورد آسیب می توانند در رفتگی زانو را به موقع تشخیص دهند. با اینحال برای بررسی بیشتر صدمات مرتبط مثل پارگی رباط، آسیب یا شکستگی غضروف، تصویربرداری رادیوگرافی هم توصیه می کند. با در رفتگی زانو اول باید مفصل جا بیفتد و بعد برای اطمینان از آن عکس برداری شود.

درمان در رفتگی زانو

ریداکشن یا برگرداندن مفصل به جای خود. از آنجایی که در رفتگی زانو بوضوح قابل مشاهده باشد، پس از تشخیص متخصص اقدام به برگرداندن مفصل در رفته زانو بصورت دستی در جای خود می کند که اصطلاحاً به آن ریداکشن می گویند. اکثر در رفتگی هایی که در حین بازی یا ورزش رخ داده را یک پزشک متبحر در تهران و سایر شهرها سریع جا می اندازد. در همان ابتدا که برای درمان اورژانسی می روید، مسکن و داروی تسکین درد به شما می دهند. معمولاً ابتدا مفصل را درست می کنند و بعد با تصویربرداری اشعه ایکس آن را مورد بررسی قرار می دهند.

تصویربرداری. متخصص توصیه به تصویربرداری می کند تا بررسی کند که آیا کاسه زانو سرجای خود برگشته یا نه و برای هر درمان دیگری اقدام می کند. استفاده از اشعه ایکس و سی تی اسکن هر نوع مشکل و جراحات آناتومیکی مربوط به در رفتگی زانو را نشان می دهد. درصورت نیاز ام آر آی اطلاعات و جزئیات بیشتری از غضروف و رباط ها می دهد.

جراحی. اگر در در زفتگی زانو آسیب به استخوان یا غضروف و تاندون های زانو جدی باشد، متخصص برایتان جراحی را توصیه می کند. همچنین درصورتیکه در رفتگی مکرر یا ناپایداری مزمن کشکک زانو داشته باشید هم جراحی را توصیه می کنند. ترمیم و تقویت غضروف و رباط نوعی اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از در رفتگی های مکرر زانو است. برای نوع مادرزادی این عارضه ، فقط مفصل را طی عمل ترمیم می کنند. جهت انجام معاینات مربوطه در تهران از طریق اطلاعات مندرج در سایت اقدام نمائید.

توان بخشی. در چند روز اول بعد از درمان در رفتگی زانو با مسکن و آتل روانه منزل می شوید. بالا آوردن گهگاه زانو و استفاده از کمپرس یخ ورم را کاهش می دهد. مجدداً با استفاده از عصا و زانوبند می توانید راه رفتن را از سر بگیرید. فیزیوتراپی در این مرحله خیلی اهمیت دارد چون عضلات را تقویت می کند.

برای درمان دررفتگی زانو به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

درمان دررفتگی زانو یک فرایند تخصصی است که تنها توسط متخصص ارتوپدی انجام می‌شود. خصوصاً اگر نیاز به جراحی باشد، متخصص ارتوپد با یک تیم جراحی درمانی زانوی دررفته را انجام می‌دهد. همچنین، فیزیوتراپیست‌ها و متخصصان توان‌بخشی می‌توانند در طول فرایند درمان به نظر پزشک معالج، به بیماران کمک کنند.

اولین اقدامات پس از دررفتگی زانو

پس از دررفتگی زانو، می‌توانید از کمپرس یخ روی زانو استفاده کرده و استراحت کنید. سعی کنید بخوابید و زانو را بالاتر از سطح سرتان نگه دارید. این کار باعث می‌شود که خطر آسیب دیدن بافت‌های زانو کمتر شود. سپس به سرعت به پزشک متخصص ارتوپد یا جراح زانو مراجعه کنید تا زانوی شما را معاینه کند. برخی موارد در دررفتگی زانو با استفاده از روش‌های غیرجراحی قابل درمان هستند و تنها نیاز به استراحت زانو و استفاده از عصا برای راه رفتن دارند تا فشار وارده به زانو کمتر شود و زانو به طور طبیعی به حالت اولیه‌اش بازگردد.

معمولاً برای تقویت عضلات اطراف زانو و بازگشت زانو به حالت طبیعی، پزشک متخصص زانو تمرینات خاص و فیزیوتراپی را توصیه می‌کند تا وضعیت زانو به حالت اولیه‌اش بازگردد و درد کمتری داشته باشید. همچنین مراقب باشید که در آینده ضربه به زانو نخورید تا زانوهای شما دوباره آسیب نبینند؛ زیرا آسیب‌های بعدی زانو پس از دررفتگی اولیه معمولاً جدی‌تر هستند!

طول درمان این مشکل چقدر است ؟

بین 6 تا 8 هفته طول می کشد که در رفتگی زانو بهبودی یابد ولی معمولاً می توانید تا چند روز از پای خود استفاده کنید. شاید نیاز باشد دو هفته از زانوبند استفاده کنید. اگر هنگام راه رفتن احساس درد کردید از آتل استفاده کنید. دکتر یا فیزیوتراپیستتان ورزش های مربوط به زانویتان را به شما نشان می دهند تا با استفاده از آن روند بهبودی را سرعت بخشید.

بایدها و نبایدها برای بهبودی

کارهایی که برای تسریع روند بهبودی در رفتگی زانو می توانید انجام دهید به این ترتیب هستند.

بایدها

• از مسکن هایی مثل ایبوبروفن استفاده کنید.
  • هنگام استراحت برای کاهش تورم زانو و ساعد را آرام بالا بیاورید.
  • درطول روز از ورزش های زانو استفاده کنید تا از خشک شدن زانویتان جلوگیری کنید.
  • فعالیت کافی داشته باشید.

نبایدها

• درصورت احتمال در رفتگی زانو پای خود را نچرخانید.
  • تا بهبودی کامل و تقویت زانو ورزش نکنید. حتماً فیزیوتراپیست و پزشکتان توصیه های لازم را در این مورد به شما می دهند.

تقی پور
5 ماه ها گذشته

سلام سه ماه پیش افتادم زمین و از اون زمان درد شدیدی در ناحیه زانوم دارم، عکس انداختم مشکلی وجود نداشت. با این حال اگه مدت طولانی راه برم یا سرپا بایستم دچار درد شدید میشم و نمیتونم به راحتی راه برم. ممنون میشم در خصوص این مشکل راهنمایی بفرمایید.