تشخیص و درمان پارگی مینیسک زانو

یکی از عارضه های دردسرساز در مفصل زانو مشکلات ناشی از پارگی مینیسک زانو است که این آسیب دردناک ، اکثرا در ورزشکاران اتفاق میفتد. برای آشنایی با راه های درمان این معضل ، ابتدا باید بدانیم مینیسک زانو چیست و به کدام قسمت می گویند؟ همانطور که قبلا توضیح دادیم ، سه بخش استخوان ران ، کشکک و استخوان ساق ، ساختمان اصلی زانو را تشکیل داده اند. مینیسک ، به دو دیسک غضروفی c شکل و لاستیک مانند ، در این ناحیه می گویند که مثل بالشتک هستند. در هر مفصل زانو ، دو مینیسک جای گرفته است. هر مینیسک ، یک شاخ قدامی در قسمت جلوی زانو دارد و یک شاخ خلفی در عقب. این عضو ، طوری در زانو جای گرفته که هرگونه ضربه وارده به این ناحیه را دریافت می کند و در صورت ضربه ، مفصل را ثابت نگه می دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر ، ادامه مقاله پارگی مینیسک از آقای دکتر علیرضا عسکری ، بهترین جراح و فوق تخصص زانو در تهران ، را مطالعه نمایید.

پارگی مینیسک زانو - دکتر علیرضا عسکری

پارگی مینیسک زانو

هنگام حرکت و انجام فعالیت هایی که به زانو فشار وارد کنند یا در صورتیکه این عضو بصورت ناگهانی چرخیده شود ، احتمال آسیب و پاره شدن مینیسک زانو وجود دارد. پارگی مینیسک زانو انواع مختلفی دارد و با توجه به این آسیب ها در ناحیه مذکور دسته بندی می شوند که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم.

طبق نطر بهترین جراح زانو در تهران ، مینیسک دو ناحیه دارد ، یکی از نواحی در یک سوم بیرونی شکل می گیرد و دیگری در یک سوم داخلی. در ناحیه اول خونرسانی بیشتر صورت می گیرد که همین مسئله ، باعث ترمیم سریع آسیب می شود. ناحیه دیگر ، برخلاف اولی است و بهبودی و ترمیم سخت تری دارد چون خون در آن جریان خوبی ندارد. با توجه به این مسئله ، انواع دسته بندی های مینیسک زانو به این ترتیب هستند : پارگی شعاعی ، پارگی ناقص ، پارگی افقی ، پارگی فلپ ، پارگی پیچیده و پارگی باکت هندل.

دسته بندی و انواع پارگی مینیسک زانو

پاره شدن و آسیب مینیسک زانو که بصورت شعاعی در ناحیه اول واقع شده ، از جمله شایع ترین انواع است. بد نیست بدانید که این عارضه خودبخود درمان نمی شود و بخصوص در شرایط شدیدتر باید تحت جراحی قرار بگیرد. حین عمل ، ناحیه آسیب دیده را حذف می کنند.

در پاره شدن مینیسک زانو ناقص یا درون مینیسکی ، حین جراحی ، مینیسک حالتی عادی و طبیعی دارد ، این نوع خیلی مشکل ساز نیست و حتی ضرورتی برای جراحی احساس نمی شود.

پارگی افقی دو ناحیه را درگیر می کند ولی نیازی به جراحی نیست و بمرور زمان ترمیم می شود ، بخصوص اگر در ناحیه اول قرار گرفته باشد. جراح حین جراحی ، الیاف محیطی را در این قسمت به یکدیگر متصل می کند و بخش آسیب دیده در جای خود باقی می ماند. در پارگی مینیسک زانو فلپ که حالتی غیرعادی و غیرطبیعی ایجاد می کند ، بیمار دچار گرفتگی در زانو می شود. البته برای رهایی از درد ، جراح قسمت کمی از مینیسک را برمی دارد.

در پارگی پیچیده ، چند نوع آسیب به مینیسک وارد می شود و ممکن است این پارگی ها شعاعی و افقی باشند که با جراحی قابل درمان نیست ولی در نهایت جراح می تواند مینیسک را بردارد. پارگی باکت هندل هم ، خیلی شبیه نوع افقی است ، با این تفاوت که قسمت بیشتری از مینیسک را دچار آسیب می کند. زانو اصطلاحاً قفل می کند و دامنه حرکتی خود را از دست می دهد. این نوع ، نیاز به جراحی فوری و ضروری دارد تا بیمار در نتیجه آن بتواند زانویش را خم کند. در صورتیکه ، به مشکلی در زانو برخوردید ، برای معاینه و اطمینان می توانید نزد بهترین متخصص شهر تهران مراجعه کنید.

علل پارگی مینیسک زانو

بسته به نوع آسیب و صدمه به مینیسک ، این عارضه ممکن است بسیار کم بوده و فقط دچار کمی ورم شود یا انقدر شدید باشد که چندین ناحیه را درگیر کند.به گفته بهترین متخصص زانو در تهران ، بیشترین پارگی ، در مینیسک میانی اتفاق میفتد تا مینیسک جانبی.

چه چیزهایی موجب پاره شدن مینیسک زانو می شوند؟

با بالا رفتن سن ، احتمال پارگی مینیسک زانو افزایش می یابد چون غضروف ها بمرور تحلیل می روند و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. البته ، سن و سال در خون رسانی و جریان خون هم تاثیرگذار است.

گاهی اوقات ، در اثر ورزش هایی مثل فوتبال یا بلند کردن چیزهای سنگین ، احتمال دارد زانو دچار پیچ خوردگی شود و همین ضربه و فشاری که بخاطر پیچ خوردگی ایجاد شده ، آسیب زننده است و می تواند منجر به پارگی مینیسک زانو شود چون این عضو بیش از حد ممکن خم می شود.

افزایش وزن هم می تواند منجر به بروز چنین اتفاقی شود. با چاق شدن و افزایش وزن ، فشار زیادی به این ناحیه وارد می شود و یکی از عوارضش در فرد می تواند بروز این مشکل باشد.

علائم و نشانه های پارگی مینیسک زانو

در صورتیکه احتمال مواجهه با چنین مشکلی وجود داشته باشد ، هنگام پارگی صدای تقی از مفصل زانوی خود می شنوید و زانو دچار ورم و سفتی می شود. همچنین ، این عارضه درد زیادی دارد ، مخصوصاً موقع دست زدن و دستکاری این ناحیه. احساس می کنید زانویتان خالی کرده و تحمل وزن شما را ندارد. بعلاوه ، ممکن است زانو قفل کند و دامنه حرکتی آن محدود شود و قادر به صاف کردن پای خود نباشید. درصورت مشاهده علائم مربوط به پارگی مینیسک زانو ، در تهران می توانید تحت نظر دکتر عسکری درمان شوید.

روش های تشخیص پارگی در مینیسک زانو

• اولین راه برای تشخیص پارگی مینیسک زانو ، معاینه بالینی توسط جراح و متخصص است. به این ترتیب ، پزشک از بیمار می خواهد زانوی خود را به حرکت درآورد و ناحیه مینیسک را بررسی می کند. در روش دیگر ، ایشان به عکس برداری ام آر آی از این ناحیه توصیه می کند و تصاویری از بافت های زانو می گیرد.
  • روش بعدی ، عکس برداری با اشعه ایکس است ، هر چند میزان صدمه و پاره شدن مینیسک زانو مشخص نمی شود ولی پزشک از آن برای تشخیص آسیب های دیگر زانو ، مثل آرتروز استفاده می کند تا اگر مینیسک پاره نشده بود ، دلیل دیگر بروز علائم مشخص شود.
  • آخرین راه سونوگرافی است که از این روش هم ، برای بررسی سایر صدمات زانو ؛ مثل پارگی رباط های صلیبی استفاده می شود که اگر تشخیص داده شود ، احتمال پارگی مینیسک از بین می رود. چندین تست هم برای تشخیص پارگی وجود دارند که در ادامه توسط بهترین جراح زانو در تهران توضیح داده شده اند.

تست های معروف پارگی مینیسک زانو

راه دیگر تشخیص ، انجام تست است که توسط متخصص انجام می شود ، این تست ها به این ترتیب هستند:

• تست مک موری : بیمار به پشت روی تخت می خوابد و درحالیکه پزشک با یک دست کف پا را گرفته و با دست دیگر زانو را نگه داشته است ، در همین حال کمی کف پا را می چرخاند تا آرام زانو را خم کند. به گوش رسیدن صدا از زانو یا احساس درد توسط بیمار ؛ یعنی مینیسک دچار پارگی شده است.
  • تست تندرنس خط مفصلی : پزشک کناره ها و جوانب مفصل را می گیرد. در صورتیکه مینیسک پاره شده باشد بیمار درد دارد.
  • تست اپلی یا ساییدگی : در این روش پزشک از بیمار می خواهد روی شکم بخوابد و زانو را خم کند. بعد ، ران او را سفت نگه می دارد و مچ پا را به داخل و خارج حرکت می دهد و بسمت پایین فشار می دهد. اگر بیمار احساس درد کند ؛ یعنی دچار پارگی مینیسک زانو شده است.
  • تست تسالی : دقت این آزمون ، بیشتر بوده و پزشک از بیمار می خواهد روی یک پا بایستد. دست های او را می کشد و از بیمار می خواهد 3 بار پایی را که روی زمین است به داخل و خارج بچرخاند.

چه زمانی نیاز به جراحی ترمیم پارگی مینیسک زانو است ؟

بر حسب نوع ، اندازه و محل پارگی و همچنین سن بیمار یا شرایطی که در بافت مینیسک موجود می باشد ، در برخی موارد ، روند بهبود به طور خود به خود رخ می دهد و پیش میرود اما شرایطی نیز وجود دارد که  جراحی ترمیم مینیسک زانو الزامی است تا به کمک این روند درمان ، درد التیام پیدا کرده و قابلیت انعطافپذیری و بهبود عملکرد زانو بازیابی شود. برداشتن مینیسک زمینه ارتروز سریع زانو را فراهم می آورد به همین دلیل ترمیم و درمان مینیسک نقش بسیار تعیین کننده ای را در سرنوشت زانو ایفا می کند و حتی الامکان باید ترمیم انجام شود مگر اینکه شرایط به گونه ای باشد که امکان درمان وجود نداشته باشد.

اقدامات مورد نیاز قبل از جراحی ترمیم مینیسک زانو

قبل از انجام فرایند جراحی زانو ، لازم است که جراح ، معاینات لازم را روی بیمار انجام دهد و آزمایشات لازم توسط متخصص ، در صورت نیاز برای بیمارتجویز می گردد. لازم است بیمار این ازمایشات را انجام داده و نتیجه را به پزشک خود تحویل دهد. پزشک ، سوالاتی را درباره سابقه پزشکی بیمار می پرسد و معاینه بدنی او را انجام می دهد تا بتواند به واسطه اطلاعات به دست آمده ، به تشخیص صحیح دست پیدا کند. بررسی دامنه حرکت مفصل زانو در موقعیت های مختلف ، یکی از معایناتی است که جراح در طول معاینه بیمار انجام می دهد.

به علاوه ،  نحوه راه رفتن بیمار ، دامنه توانایی برای خم شدن و کشش زانو نیز از مواردی هستند که در فاز تشخیص ، بررسی می شود. در صورت پارگی مینیسک زانو ، بیمار درد نسبتا محسوسی را در ناحیه زانوی خود تجربه کرده و ورم و عدم توانایی در تکان دادن زانو نیز از جمله دیگر علائم ، بروز می کنند.

اشعه ایکس ، تکنیک مورد استفاده از طول فاز درمان است. با استفاده از اشعه ایکس ، پزشک وضعیت کلی زانوی بیمار را بررسی می کند و در صورتی که آرتروز موجب شدت گرفتن درد شده باشد، درمان مناسب برای آن از سوی پزشک اتخاذ خواهد شد. اشعه ایکس برای شناسایی اثر ناشی از صدمات یا شکستگی استخوان استفاده می شود.

MRI یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی نیز تکنیک دیگری است که برای دریافت تصاویر دقیق از همه بافت های نرم مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این آزمایش متخصص زانو می تواند وضعیت تاندون ها ، رباط ها و مینیسک های فیبروکارتیلاژین را مورد بررسی قرار دهد. تست  MRI به منظور بررسی پارگی مینیسک زانو مورد استفاده قرار گرفته و مسیرآسیب دیدگی مینیسک ، طول و محل دقیق آن نیز در تصویربرداری نشان داده می شود و اطلاعات به دست آمده از آن حاوی اطلاعات ارزشمندی می باشد.