تعویض مفصل زانو یا پروتز زانو

زانو یکی از اصلی ترین اجزای پا است که هر گونه آسیب و اختلال در عملکرد آن می تواند منجر به عدم توانایی در حرکت یا درد شدید هنگام حرکت همراه باشد. درصورت بروز زانو درد حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز داروهای مناسب جلوی پیشرفت درد یا آسیب های احتمالی گرفته شود حتی گاهی نیاز به عمل زانو برای درمان است اما نترسید و به پروسه درمانی خود ادامه دهید. یکی از این آسیب ها آرتروز است که درصورت عدم رسیدگی و کنترل آن درنهایت ممکن است نیاز به جراحی مفصل زانو یا قرار دادن پروتز زانو باشد. آرتروز به ساییدگی و از بین رفتن بخشی از مفصل زانو گفته می شود که با علائم و نشانه هایی همراه است. علاوه بر آن آسیب و ضربه به زانو یا رباط هم از جمله صدمات وارده به مفصل زانو هستند. برای آشنایی

پروتز زانو - دکتر عسکری

جنس پروتز زانو از چیست ؟

یکی از راه های درمانی برای مشکلات حاد به توصیه پزشکان استفاده از مفصل مصنوعی یا پروتز زانو است. اجزای این مفصل از استخوان فمور یا ران و پلاتوی تیبیا تشکیل می شود که از جنس تیتانیوم یا کبالت-کرونیوم ساخته شده است. مابین سطح فلزی از مفصل مصنوعی استفاده می شود که جنس آن از پلی اتیلین است. پس از اینکه این پروتز ها را در بدن قرار دادند آن ها را در جای خود تثبیت می کنند تا هنگام حرکت عملکرد و تغییرات درستی داشته باشند. حین حرکت لیگامان های زانو ، بافت مفصلی و عضلات آن ها را پوشش داده و هدایت می کنند.

گاهی برای اتصال سطوح فلزی به استخوان از پروتز زانو سیمانی مخصوص استفاده می شود. اگر جنس استخوان بیمار خیلی با کیفیت باشد ، پروتز را بدون نیاز به پروتز سیمانی به استخوان وصل می کنند. به طور کلی پروتزهای زانو از 4 جنس فلز و پلاستیک ، سرامیک و پلاستیک ، سرامیک و سرامیک و فلز و فلز ساخته شده اند.

چند نوع پروتز زانو وجود دارد ؟

در کل 4 نوع پروتز برای قرار دادن در زانو وجود دارد که طبق تشخیص بهترین جراح زانو برای بیمار توصیه می شود. اولین نوع پروتز TKAهست که از سه قسمت تشکیل شده ؛ یعنی فمورال در بخش ران ، پاتلار کشکک پا و تیبیال ساق. نوع دیگر پروتز CCK برای بیمارانی درنظر گرفته شده که زانوهایشان انحراف دارد و رباط ها بیرون زده اند. پروتز نیمه هم به درد بیمارانی می خورد که آسیب وارده به زانو و مفصل مربوط به بخشی از آن ناحیه است. از ایمپلنت زانو برای درمان ناحیه آسیب دیده استفاده می شود. در نهایت پروتز لولای چرخان مناسب کسانی است که دچار آسیب شدید به زانو شده اند و رباط ها و مفصل ها همگی صدمه دیده اند. با استفاده از قطعه ای فلزی مفصل هایی که خیلی نرم شده و آسیب دیده اند را به هم دیگر وصل می کنند.

بعضی از برندها مطرح ایمپلنت زانو

برخی از این برندها برای آشنایی متقاضیان درمان در اینجا ذکر شده اند. البته برخی از آن ها ممکن است به علت مشکلات ناشی از تحریم در دسترس نباشند ، مثل برند زیمر بایومنت Zimmer Biomet که به عنوان بهترین پروتز شناخته شده است. سایر پروتز های مورد استفاده در بیمارستان ها و کلینیک های تهران و شهرستان ها عبارتند از: استرایکر ، اسمیت ، دپوی ، بایوتک ، مونوگرام و گروپ لپین.

چه موقع از پروتز زانو استفاده می شود؟

هنگامیکه بیمار از درمان با دارو نتیجه درستی نمی گیرد و تغییری در حالات و دردش ایجاد نمی شود ، پزشک باتوجه به شرایط او این روند درمانی را توصیه می کند. اکثراً از این روش درمانی به عنوان آخرین راه استفاده می شود. پزشک با توجه به سن ، شدت آسیب و فرم زانو ، عمل تعویض مفصل زانو را پیشنهاد داده و نوع پروتز مناسب برای بیمار را انتخاب می کند.

آیا با جراحی پروتز زانو درد از بین می رود؟

بله ، بلافاصله پس از جراحی بیمار در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده و دیگر دردی که پیش از آن داشت را تجربه نمی کند. البته دوره بهبودی کمی بلند مدت است و بایستی صبوری به خرج داد ولی فرد بعد از این دوره به کارهای روزانه و فعالیت های بدنی خود باز می گردد.

ماندگاری و عمر پروتزها چقدر است؟

به این دلیل که پروتز زانو را به جای این عضو مهم بدن به کار می برند ، قطعاً باید کیفیتی داشته باشد که بیمار بتواند سالیان سال بدون دغدغه خاطر و مشکل و درد با آن زندگی کند. در نتیجه ، استحکام خوبی دارد ، هرچند که مثل خود زانو نمی شود اما به این نکته توجه داشته باشید که بمرور زمان پروتز هم کهنه و فرسوده می شود و عوامل متعددی در این مسئله تاثیر دارند. بعنوان مثال عفونت یکی از عوامل تهدیدکننده پروتز وماندگاری آن است ، بنابراین هرگونه بروز علایم عفونت حتی در نواحی دور از پروتز زانو مثل عفونت های ادراری ، دندانی و غیره باید فوری درمان شود ؛ برخی بیماریها مثل دیابت کنترل نشده یا روماتیسم های رهاشده حقیقتاً تهدید جدی هستند. مطابق تحقیقات ، پروتز یا ایمپلنت بصورت متوسط حدوداً 20 سال دوام دارد و بعد از این مدت نیاز به جراحی و تعویض آن است. برای اطلاع از روند معاینه و درمان در تهران توسط آقای دکتر عسکری با اطلاعات تماس مندرج در سایت ارتباط برقرار کنید.

چه عواملی در ماندگاری و طول عمر پروتز زانو دخیل هستند؟

همانطور که ذکر شد ، پروتز زانو طول عمر مفیدی دارد ولی مواردی از جمله سن و سال ، وزن ، بیماری و نوع فعالیت در فرسودگی آنها تاثیر دارند. باتوجه به سن و سال ، هر چه فرد جوان تر باشد به خاطر اینکه فعالیت بدنی بیشتری دارد پروتزها زودتر از بین می روند و نیاز به عمل مجدد است. درمورد وزن هم هر چه فرد چاق تر باشد ، فشار بیشتری به آن وارد می شود و به همین دلیل زودتر فرسوده می شود. بعلاوه ، برخی داروها تاثیر بیشتری در ضعف پروتز دارند ، بنابراین بیماری ها هم در این مورد بی تاثیر نیستند. فعالیت بدنی بیشترین اثر را روی طول عمر پروتز دارد. ولی ورزش هایی مثل شنا و دوچرخه سواری به تقویت ماهیچه و عضلات زانو و پاها کمک می کنند.

جراحی پروتز زانو چطور انجام می شود؟

پزشک برشی به طول 10 ت 25 سانتی متر در قسمت بالای زانو ایجاد می کند. طول برش به شدت آسیب و نوع عمل بستگی دارد. سپی در طی عمل جراحی تعویض مفصل زانو برای قرار دادن پروتز ، کشکک را بر می دارد ، بعد از تخلیه غضروف و استخوان مورد نظر پروتز را جای گذاری می کند و در نهایت کشکک زانو را در جای خود قرار داده و بعد از تثبیت تمامی اجزا برش را بخیه می زند. تمام این روند بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز زانو

در دوره نقاهت و بهبودی باید به این توصیه ها عمل کنید. حواستان باشد ، در چند روز اول بعد از جراحی هیچ فشاری به پا و زانویتان وارد نکنید. برای انجام کارهای شخصی مثل حمام کردن در چند روز اول از یک نفر کمک بگیرید. تمرین های ورزشی و فعالیت هایی که فیزیوتراپیست و جراحتان توصیه کرده را کامل انجام دهید. همچنین ، داروهایی که متخصص تجویز کرده سر موقع مصرف کنید.

عوارض قرار دادن پروتز زانو

مثل هر جراحی دیگری این روش هم ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. علاوه بر توجه به توصیه های متخصص زانو ، حواستان باشد مبادا پروتز جابجا شود. پروتزتان دچار آسیب یا شکستگی نشود. سایر عوارضی که ممکن است کوتاه مدت باشند شامل درد ، عفونت ، لختگی خون ، آسیب عروق و آسیب عصبی هستند ، ضمن اینکه اگر زانویتان کامل و درست خم نشد ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. درصورتیکه با هرکدام از این مسائل برخورد کردید ، پزشکتان را در جریان بگذارید ممکن است برخی از این علائم موقتی باشند و با دارو و تمرین های فیزیوتراپی مناسب رفع شوند و یا برخی نیاز به جراحی مجدد داشته باشند.

داوطلب ایده آل عمل تعویض مفصل زانو

در موارد ساییدگی شدید زانو در صورتی که یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می کند ، داوطلب ایده آلی برای جراحی تعویض مفصل زانو محسوب می شوید:

•  روش‌های درمانی از قبیل فیزیوتراپی ، مصرف دارو و غیره ، کمکی به درمان درد زانوی شما نمی کند.
  • فعالیت‌های روزانه تان به دلیل سفت شدن زانو و احساس درد شدید در ان با اختلال روبروشده است.
  • مصرف دارو هیچ بهبودی در ورم و التهاب ناحیه زانو ایجاد نمی کند.

مهم‌ترین دلایل لزوم انجام عمل پروتز زانو در ساییدگی زانو

احساس درد در زانو حتی زمانی که در حالت نشسته هستیم و استراحت می کنیم و فشاری به زانو وارد نمی شود ، تغییر پیدا کردن شکل مفصل زانو ، ایجاد انحنای شدید در زانو که البته در عکس برداری های اشعه ایکس مشخص می شود و پزشک ، با مشاهده نتیجه عکسبرداری ، وجود این انحنا را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه می کند.

آیا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو فیزیوتراپی لازم است ؟

بعد از انجام عمل تعویض مفصل زانو انجام فیزیوتراپی اهمیت بسیار زیادی داشته و به عنوان یک فرایند مکمل برای دستیابی به نتیجه مطلوب ، عمل می کند. در طول این فاز ، نکات مهم و تمرینات خاصی توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده می شود و برای توانبخشی ناحیه جراحی شده ، برنامه ریزی های لازم انجام می پذیرد. هر چند ممکن است در حین انجام تمرینات ، اندکی درد داشته باشید ولی به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب ، لازم است حتماً این تمرینات را انجام دهید. پزشک برای مدیریت کردن درد احساس شده در طول تمرینات ، داروهای مسکن تجویز می‌کند. انجام بخشی از تمرینات در منزل ، طبق آموزش های داده شده توسط پزشک و پیگیر بودن در انجام این تمرینات ، می تواند سرعت بهبود شما را افزایش داده و کیفیت زندگی بهتری را برای شما به همراه داشته باشد.