پی آر پی زانو چه کاربردهایی دارد ؟

پی آر پی زانو یا پلاسمای غنی شده از پلاکت ، برای مصارف درمانی بسیاری از آسیب های ورزشی تا ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع درمان از سلول های خون خود بیمار برای تسریع روند بهبودی و ترمیم و بازسازی بافت ها در برخی از نقاط بدن مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بیشتر درمورد این روش درمان و انجام پی آر پی زانو در تهران نزد یکی از بهترین پزشکان جراح زانو ، دکتر علیرضا عسکری صحبت می کنیم.

پی آر پی زانو در تهران - دکتر عسکری

پی آر پی زانو چیست ؟

این ماده از دو عنصر پلاسما یا خون و پلاکت ها استفاده می کند. پلاکت ها بخاطر اهمیتشان در انعقاد خون نقش مهمی در درمان تمامی اجزای بدن دارند. به علاوه پلاکت ها دارای فاکتورهای رشد هستند که موجب بازیابی سلول ها و تحریک بازیابی و ترمیم بافت های ناحیه ی تحت درمان می شوند. پی آر پی حاوی خون پرپلاکت (بیش از حد معمول) است.

برای این منظور پزشک ها نمونه ی خون بیمار را می گیرند و در دستگاهی بنام سانتریفیوژ می گذارند که با چرخش سریع نمونه ، سایر اجزای خون را از پلاکت ها جدا کرده و پلاسما را با آن غنی و غلیظ می کنند. سپس این محلول را با هدف درمان به ناحیه خاصی از زانو تزریق می کنند.

تزریق پی آر پی به زانو

پس از غنی سازی پلاسما از خون خود بیمار ، ترکیب را به ناحیه ی مد نظر ، مثل جراحت زانو یا تاندون تزریق می کنند. در بعضی موارد ، پزشک ممکن است از امواج فراصوت هنگام تزریق استفاده کند. هدف از این کار افزایش غلظت هورمون های خاصی به نام فاکتورهای رشد در ناحیه ای است که می خواهند پروسه ی درمان را تسریع بخشند. مطالعات نشان داده اند که فاکتور های رشد در تسریع روند بهبود و کاهش درد تاثیرگذار هستند.

کاربردهای پی آر پی زانو

از این روش درمانی برای طیف گسترده ای از دردهای ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی گرفته تا آسیب های ناشی از روندهای زیبایی بکار برده می شوند. برخی از موارد درمانی عبارتند از:

• صدمات تاندون ، رباط ، عضله و مفصل
  • تسریع درمان بعد از جراحی زانو
  • آرتروز و دردهای ناشی از آن

کاندیداهای مناسب برای پی آر پی زانو

تزریق پی آر پی زانو در تهران برای کسانی که در ابتدا یا اواسط بیماری اند مناسب است ، البته به شرطی که از وضعیت سلامتی و جسمانی خوبی برخوردار باشند. این افراد عبارتند از:

• افرادی که سایر روش های مراقبتی ، مثل فیزیوتراپی مفصل یا اوزون تراپی برای آن ها موفقیت آمیز نبوده است.
  • افردی که در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل شده اند.
  • کسانی که به داروهای ضدالتهاب حساسیت دارد.
  • بیمار تمایلی به تزریق استروئید ندارد یا نتیجه تزریقش موفقیت آمیز نبوده است.

چه افرادی برای تزریق پی آر پی زانو مناسب نیستند ؟

• افراد باردار
  • افراد مبتلا به بیماری های خونی
  • افراد کم خون
  • افرادی که از داروهای ضد صرع استفاده می کنند
  • افرادی که به عفونت های خونی دچار هستند
  • افراد دارای آرتروز شدید
  • افراد مبتلا به اختلالات ایمنی

چطور خودم را برای پی آر پی زانو آماده کنم ؟

1. معمولاً به بیماران توصیه می کنیم آب زیادی بنوشند. پیشنهاد می کنیم در آن روز 1 تا 1.5 لیتر آب بنوشید.
  2. حداقل تا 10 روز پیش از تزریق از مصرف داروهای تاثیرگذار روی پلاکت ها مثل آسپرین یا ایبوبروفن خودداری کنید.
  3. در صورتی که دارو مصرف می کنید ، حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

آمادگی لازم قبل از تزریق PRP زانو

قبل از اجرای PRP زانو ، یک معاینه کامل توسط پزشک انجام می‌ شود و آمادگی‌ های ضروری به بیمار اطلاع داده می‌ شود. با این حال ، توجه به چند نکته قبل از تزریق ، با مشورت پزشک ضروری است :

• حداقل سه تا چهار روز پیش از تزریق PRP ، مصرف داروهای ضد انعقاد و التهابی را متوقف کنید.
  • یک تا دو هفته قبل از درمان ، مصرف گیاهان رقیق کننده خون ، مکمل‌ ها و ویتامین‌ ها را متوقف کنید.
  • یک تا دو هفته پیش از تزریق ، مصرف داروهای استروئیدی سیستماتیک را قطع کنید.
  • در روز تزریق ، یک وعده غذایی سالم و کامل بخورید.

فیلم رضایت بیمار از تزریق PRP زانو

نحوه کارکرد و تاثیرگذاری پی آر پی زانو

پلاکت های خون حاوی فاکتورهای رشد هستند. در پی مطالعات ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تزریق فاکتورهای رشد پی آر پی که از بدن خود فرد گرفته می شود به ناحیه آسیب منجر به تولید سلول های جدید شده و مراحل درمان و بازسازی را خودبخود طی می کنند. طبق تحقیقات به عمل آمده ، مراحل 3 ، 6 و 12 ماهه درمان PRP زانو به صورت زیر گزارش شده است :

• مراحل درد : تزریق پی آر پی زانو طی جلسات معاینه در مقایسه با داروهای بی اثر ، درد را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
  • عملکرد فیزیکی : این ترکیب تاثیر فوق العاده زیادی در بهبود عملکرد فیزیکی دارد.
  • تاثیرات سوء : برخی دنبال تاثیرات سوء هستند ولی در این روش به نسبت انواع تزریق های دیگر شاهد چنین نتیجه ای نیستیم.

برای درمان زانو به چند تزریق پی آر پی نیاز است؟

درکل ، جواب قطعی به این سوال نمی توان داد. ولی برای تاثیرگذاری بهتر برای آرتروز زانو حدوداً دو تا سه تزریق هر دو هفته یکبار توصیه می شود. کلاً 2 تا 3 تزریق بهتر از یک بار است چون تا 24 ماه تاثیر می گذارد.

بعد از تزریق پی آر پی پی زانو چقدر باید استراحت کرد؟

پیشنهاد می کنیم تا حداقل دو هفته بعد از تزریق پی آر پی زانو در تهران ورزش نکنید. این مدت استراحت را براساس مفصل یا ناحیه ی تزریق تعیین می کنند.

عوارض تزریق پی آر پی

متاسفانه هر روند درمانی عوارضی دارد و خوشبختانه در این پروسه از خون خودتان استفاده می شود. بنابراین عوارضش بسیار کمتر از تزریق کورتیزون است. عوارضش در حد عفونت و درد منقطع ، احتمال آسیب عصبی است. درد منقطع هم در چند هفته بعد از تزریق طبیعی بنظر می رسد. درصورت بروز درد بهتر است برای مدت کوتاهی از کمپرس یخ و مسکن و کدئین استفاده کنید. پیش از انتخاب این روش درمانی حتماً با پزشک خود مشورت کنید و ببینید آیا این روش برای شما مناسب است یا نه.

درد بعد از تزریق پی آر پی چقدر طبیعی است؟

معمولاً درد منقطع پس از تزریق پی آر پی زانو در تهران نرمال است ، به شرطی که بعد از یک یا دو هفته تسکین یابد. همچنین ، کسانیکه کمبود سلول های سفید خون یا لوکوسیت دارند ، به نسبت افراد دارای لوکوسیت زیاد ، پس از تزریق PRP درد کمتری در زانو احساس می کنند.

تاثیر PRP زانو از کی نمایان می شوند؟

اساساً فواید تزریق بسته به نوع بیماری است. به عنوان مثال ، برای آرتروز زانو ، انتظار داریم فوائد تزریق پی آر پی تا 12 الی 18 ماه دوام بیاورد.

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

این روش خیلی زود رو به بهبودی می رود. معمولاً بین 3 تا 7 روز طول می کشد تا درد و التهاب کاهش یابد و حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد تا درد کم شود. بین 3 تا 6 ماه آسیب های مفصل زانو بهبود می یابند. بعد از تزریق و برای تسریع بهبودی به نکات زیر توجه کنید:

• استفاده از کمپرس یخ یا گرم تا 72 ساعت
  • پرهیز از نوشیدنی های الکلی و کافئین دار در چند هفته اول
  • پرهیز از استحمام در چند روز اول
  • پرهیز از مصرف سیگار در چند روز اول

مراحل تزریق پی آر پی زانو - دکتر علیرضا عسکری

هزینه پی آر پی زانو در تهران

هزینه نهایی براساس نوع جراحت و مشکلات زانو تعیین می شود. هزینه هر جلسه از تزریق بصورت جداگانه محاسبه می شود. همچنین تعداد تزریق براساس میزان آسیب دیدگی ها مشخص می شود ولی معمولاً بین دو تا سه جلسه تزریق برای بیمار متصور می شویم. ضمناً به این نکته توجه داشته باشید که بدلیل اینکه پی آر پی تکنیک درمانی جدیدی است ، خیلی از شرکت های بیمه هزینه های آن را تحت پوشش خود قرار نمی دهند و ممکن است هزینه های درمان زیاد شود. با این وجود تقبل کل هزینه های درمان توسط خود بیمار بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش های درمانی می شود.

استراحت بعد از انجام پی آر پی زانو

بر اساس توصیه‌ های پزشکان ، بهتر است که بیماران حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از اجرای آزمون پی آر پی زانو ، استراحت کنند. همچنین ، آن‌ ها تا مدتی باید از انجام فعالیت‌ های سنگین خودداری نمایند.

مدت ماندگاری PRP زانو

در صورت استفاده از PRP برای درمان استئوآرتریت اولیه ، اکثر بیماران تجربه کاهش علائم درد و آرتروز زانو را حدود ۶ تا ۱۲ ماه پس از اجرای این فرایند مواجه خواهند کرد. مهم است توجه داشت که PRP نمی‌ تواند مفصل زانو را که به شدت آرتروز دارد ، به حالت عادی باز گرداند.

چگونه تزریق پی آر پی روی مفاصل زانو تأثیر می‌ گذارد ؟

• بهبود آسیب‌دیدگی‌ های زانو : افراد ممکن است با آسیب‌ دیدگی‌ های مختلفی مانند پارگی تاندون آشیل ، آرتروز ، آسیب عضلات چهار سر ران و همچنین عضلات همسترینگ و غیره روبه‌ رو شوند. با استفاده از تزریق پی آر پی به مفاصل زانو ، افراد می‌ توانند با استفاده از پلاکت‌ های خون خود ، این آسیب‌ دیدگی‌ های غضروفی یا منیسک و رباط را درمان کنند و فرایند بهبودی را تسریع ببخشند.
  • آسیب‌ دیدگی تاندون : تزریق PRP به مفاصل زانو می‌ تواند حتی آسیب‌ دیدگی‌ های تاندون مانند عارضه تنیس‌ البو که یک نوع آسیب شایع در تاندون‌ های آرنج است ، را بهبود بخشد و بهبود چشمگیری را فراهم آورد.
  • بهبود آسیب‌ دیدگی رباط و عضلات : استفاده از تزریق پی آر پی به مفاصل زانو در ورزشکاران بسیار کاربردی است. آن‌ ها برای رفع آسیب‌ دیدگی‌ های عضلانی ، رباط و کشیدگی تاندون ، عضلات شانه ، پا و غیره ، از این تکنیک به منظور بهبود مشکلات و آسیب‌ دیدگی‌ های موجود در مفاصل خود استفاده می‌ کنند.
  • ترمیم بافت‌ های آسیب‌ دیده : بدن انسان به طور طبیعی در صورت وجود التهاب در غضروف‌ ها و مفاصل شروع به ترمیم بافت‌ های آسیب‌ دیده می‌ کند. با استفاده از تزریق پی آر پی به زانو ، این روند ترمیم بافت‌ های آسیب‌ دیده را به میزان قابل توجهی افزایش داده و به بدن امکان می‌ دهد تا زمان و انرژی کافی را برای ترمیم بافت‌ های آسیب‌ دیده داشته باشد.
  • کاهش التهاب : با تزریق PRP به مفاصل زانو ، هنگام وجود آسیب در مفاصل و اندام‌ ها ، فاکتورهای رشد بدن تحریک می‌ شوند تا به تولید فیبروبلاست و اندوتلیال بیشتری بپردازند که در کاهش التهاب نقش مهمی دارند. این فاکتورها در تولید عروق خونی به منظور افزایش سطح گردش خون در ناحیه آسیب‌ دیده مخصوصا غضروف ها بسیار مؤثر هستند.