پی آر پی زانو و مزایای آن

پی آر پی زانو یا پلاسمای غنی شده از پلاکت، برای مصارف درمانی بسیاری از آسیب های ورزشی تا ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع درمان از سلول های خون خود بیمار برای تسریع روند بهبودی در برخی از نقاط بدن مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بیشتر درمورد این روش درمان و انجام پی آر پی زانو در تهران نزد یکی از بهترین پزشکان جراح زانو دکتر علیرضا عسکری صحبت میکنیم.

پی آر پی زانو در تهران - دکتر عسکری

پی آر پی چیست؟

این ماده از دو عنصر پلاسما یا خون و پلاکت ها استفاده می کند. پلاکت ها بخاطر اهمیتشان در انعقاد خون نقش مهمی در درمان تمامی اجزای بدن دارند. بعلاوه پلاکت ها دارای فاکتورهای رشد هستند که موجب بازیابی سلول ها و تحریک بازیابی و ترمیم بافت های ناحیه ی تحت درمان می شوند. پی آر پی حاوی خون پرپلاکت (بیش از حد معمول) است.

برای این منظور پزشک ها نمونه ی خون بیمار را می گیرند و در دستگاهی بنام سانتریفیوژ می گذارند که با چرخش سریع نمونه، سایر اجزای خون را از پلاکت ها جدا کرده و پلاسما را با آن غنی و غلیظ می کنند.

تزریق پی آر پی به زانو

پس از غنی سازی پلاسما از خون خود بیمار، ترکیب را به ناحیه ی مد نظر، مثل جراحت زانو یا تاندون تزریق می کنند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است از امواج فراصوت هنگام تزریق استفاده کند. هدف از این کار افزایش غلظت هورمون های خاصی بنام فاکتورهای رشد در ناحیه ای است که می خواهند پروسه ی درمان را تسریع بخشند.
مطالعات نشان داده اند که فاکتور های رشد در تسریع روند بهبود و کاهش درد تاثیرگذار هستند.

کاربردهای پی آر پی

از این روش درمانی برای طیف گسترده ای از دردهای ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی گرفته تا آسیب های ناشی از روندهای زیبایی بکار برده می شوند. برخی از موارد درمانی عبارتند از:

• صدمات تاندون، رباط، عضله و مفصل
  • تسریع درمان بعد از جراحی
  • آرتروز و دردهای ناشی از آن
  • کاندیداهای مناسب برای پی آر پی زانو

تزریق پی آر پی زانو در تهران برای کسانی که در ابتدا یا اواسط بیماری اند مناسب است، البته بشرطی که از وضعیت سلامتی و جسمانی خوبی برخوردار باشند. این افراد عبارتند از:

• افرادی که سایر روش های مراقبتی، مثل فیزیوتراپی مفصل یا اوزون تراپی روی آن ها موفقیت آمیز نبوده است.
  • فردی که در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل شده است.
  • کسیکه به داروهای ضدالتهاب حساسیت دارد.
  • بیمار تمایلی به تزریق استروئید ندارد یا نتیجه ی تزریقش موفقیت آمیز نبوده است.

همچنین این افراد نباید از این روش استفاده کنند:

• افراد باردار
  • افراد مبتلا به بیماری های خونی
  • افراد کم خون
  • افرادی که از داروهای ضد صرع استفاده می کنند
  • افرادی که در ناحیه ی تزریق دارای عفونت هستند و احتمال انتشار آن با تزریق وجود دارد
  • افراد دارای آرتروز شدید
  • افراد مبتلا به اختلالات ایمنی

چطور خودم را برای پی آر پی زانو آماده کنم؟

معمولاً به بیماران توصیه می کنیم آب زیادی بنوشند. پیشنهاد می کنیم در آن روز 1 تا 1.5 لیتر آب بنوشید. همچنین حد اقل تا 10 روز پیش از تزریق از داروهای تاثیرگذار روی پلاکت ها مثل آسپرین یا ایبوبروفن خود داری کنید. بعلاوه، از مصرف این داروها تا چند هفته پس از تزریق هم پرهیز کنید.

نحوه ی کارکرد و تاثیرگذاری پی آر پی زانو

پلاکت های خون حاوی فاکتورهای رشد هستند. در پی مطالعات، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تزریق فاکتورهای رشد پی آر پی (گرفته شده از بدن خود فرد) به ناحیه ی آسیب منجر به تولید سلول های جدید شده و مراحل درمان و بازسازی را خودبخود طی می کنند. طبق تحقیقات به عمل آمده ، مراحل 3، 6 و 12 ماهه ی درمان پی آر پی به این صورت گزارش شد:

• مراحل درد: تزریق پی آر پی طی جلسات معاینه در مقایسه با داروهای بی اثر، درد را بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
  • عملکرد فیزیکی: این ترکیب تاثیر فوق العاده زیادی در بهبود عملکرد فیزیکی دارد.
  • تاثیرات سوء: برخی دنبال تاثیرات سوء هستند ولی در این روش به نسبت انواع تزریق های دیگر شاهد چنین نتیجه ای نیستیم.

برای درمان زانو به چند تزریق پی آر پی نیاز است؟

درکل، جواب قطعی ای به این سوال نمی توان داد. ولی برای تاثیرگذاری بهتر برای آرتروز زانو حدوداً دو تا سه تزریق هر دو هفته یکبار توصیه می شود. کلاً 2 تا 3 تزریق بهتر از یک بار است چون تا 24 ماه تاثیر می گذارد.

پس از تزریق پی آر پی پی زانو چقدر باید استراحت کرد؟

پیشنهاد می کنیم تا حداقل دو هفته بعد از تزریق پی آر پی زانو در تهران ورزش نکنید. این مدت استراحت را براساس مفصل یا ناحیه ی تزریق تعیین می کنند.

عوارض تزریق پی آر پی

متاسفانه هر روند درمانی عوارضی دارد و خوشبختانه در این پروسه از خون خودتان استفاده می شود. بنابراین عوارضش بسیار کمتر از تزریق کورتیزون است. عوارضش در حد عفونت و درد منقطع، احتمال آسیب عصبی است. درد منقطع هم در چند هفته بعد از تزریق طبیعی بنظر می رسد. درصورت بروز درد بهتر است برای مدت کوتاهی از کمپرس یخ و مسکن و کدئین استفاده کنید. پیش از انتخاب این روش درمانی حتماً با پزشک خود مشورت کنید و ببینید آیا این روش برای شما مناسب است یا نه.

درد بعد از تزریق پی آر پی چقدر طبیعی است؟

معمولاً درد منقطع پس از تزریق پی آر پی زانو در تهران نرمال است، بشرطی که بعد از یک یا دو هفته تسکین یابد. همچنین، کسانیکه کمبود سلول های سفید خون یا لوکوسیت دارند، به نسبت افراد دارای لوکوسیت زیاد، پس از تزریق پی آر پی درد کمتری در زانو احساس می کنند.

فواید تزریق پی آر پی از کی نمایان می شوند؟

اساساً فواید تزریق بسته به نوع بیماری است. بعنوان مثال، برای آرتروز زانو، انتظار داریم فوائد تزریق پی آر پی تا 12 الی 18 ماه دوام بیاورد.

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

این روش خیلی زود رو به بهبودی می رود. معمولاً بین 3 تا 7 روز طول می کشد تا درد و التهاب کاهش یابد و حدود3 تا 4 هفته طول می کشد تا درد کم شود. بین 3 تا 6 ماه آسیب های مفصل زانو بهبود می یابند. بعد از تزریق و برای تسریع بهبودی به نکات زیر توجه کنید:

• استفاده از کمپرس یخ یا گرم تا 72 ساعت
  • پرهیز از نوشیدنی های الکلی و کافئین دار در چند هفته ی اول
  • پرهیز از استحمام در چند روز اول
  • پرهیز از سیگار در چند روز اول

هزینه پی آر پی زانو

هزینه ی نهایی براساس نوع جراحت زانو تعیین می شود. هزینه هر جلسه از تزریق بصورت جداگانه محاسبه می شود. همچنین تعداد تزریق براساس میزان آسیب دیدگی ها مشخص می شود ولی معمولاً بین دو تا سه جلسه تزریق برای بیمار متصور می شویم. ضمناً به این نکته توجه داشته باشید که بدلیل اینکه پی آر پی تکنیک درمانی جدیدی است، خیلی از شرکت های بیمه هزینه های آن را تحت پوشش خود قرار نمی دهند و ممکن است هزینه های درمان زیاد شود. با این وجود تقبل کل هزینه های درمان توسط خود بیمار بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش های درمانی می شود.

استراحت پس از انجام آزمون پی آر پی زانو

بر اساس توصیه‌های پزشکان، مناسب است که بیماران حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از اجرای آزمون پی آر پی زانو، استراحت معمولی کنند. همچنین، آن‌ها تا مدتی باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری نمایند.

چه افرادی برای آزمون پی آر پی مناسب هستند؟

آنچه روشن است این است که افراد مبتلا به آسیبهای منیسک‌،رباط و غضروف(آرتروز)که بهبود وضعیت خود را با درمان‌های ابتدایی مانند استراحت و فیزیوتراپی نتوانسته‌اند حاصل کنند و دارای قصد به تأخیر انداختن جراحی هستند، کاندیدای اصلی برای آزمون پی آر پی زانو هستند. همچنین، این تکنیک برای افراد جوانی مناسب است که در مراحل ابتدایی این بیماریها مثل نرمی غضروف قرار دارند.

آمادگی لازم قبل از اجرای آزمون PRP زانو

قبل از اجرای آزمون PRP زانو، یک معاینه کامل توسط پزشک انجام می‌شود و آمادگی‌های ضروری به بیمار اطلاع داده می‌شود. با این حال، توجه به چند نکته قبل از تزریق، با مشورت پزشک ضروری است:

• حداقل سه تا چهار روز پیش از تزریق PRP، مصرف داروهای ضد انعقاد و التهابی را متوقف کنید.
  • یک تا دو هفته قبل از درمان، مصرف گیاهان رقیق کننده خون، مکمل‌ها و ویتامین‌ها را متوقف کنید.
  • یک تا دو هفته پیش از تزریق، مصرف داروهای استروئیدی سیستماتیک را قطع کنید.
  • در روز تزریق، یک وعده غذایی سالم و کامل بخورید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.

مدت ماندگاری PRP در درمان آرتروز زانو

در صورت استفاده از PRP برای درمان استئوآرتریت اولیه، اکثر بیماران تجربه کاهش علائم درد و آرتروز زانو را حدود ۶ تا ۱۲ ماه پس از اجرای این فرایند مواجه خواهند کرد. مهم است توجه داشت که PRP نمی‌تواند مفصل زانو را که به شدت آرتروز دارد، به حالت عادی باز گرداند.

چه افرادی برای انجام این روش درمانی مناسب نیستند؟

به طور کلی، نمی‌توان گفت که انجام پی آر پی زانو برای چه کسانی ضرر دارد. اما می‌توان گفت که این روش درمانی برای چه افرادی بهترین نتیجه را دارد؛ بنابراین، قبل از شروع درمان با این روش، به موارد زیر توجه شود:

• سن: افراد در هر سنی ممکن است برای درمان با PRP مناسب باشند.
  • وضعیت خون: افراد با هر گروه خونی می‌توانند از این روش بهره‌مند شوند، اما اگر پلاکت خون فرد کمتر از حد نرمال باشد، نیاز به معاینات دقیق‌تری است.
  • سلامتی: افرادی که سلامتی مناسبی دارند، بهترین پاسخ را به این درمان خواهند داد. به‌عنوان‌مثال، افراد مصرف کننده قهار سیگار یا کسانی که دچار بیماری‌هایی مانند دیابت، کنترل نشده شدید یا سرطان یا بیماری‌های مزمن کلیوی هستند، بهتر است از این روش خودداری کنند.

چگونه تزریق پی آر پی به مفاصل تأثیر می‌گذارد؟

• بهبود آسیب‌دیدگی‌های زانو: افراد ممکن است با آسیب‌دیدگی‌های مختلفی مانند پارگی تاندون آشیل، آرتروز، آسیب عضلات چهار سر ران و همچنین عضلات همسترینگ و غیره روبه‌رو شوند. با استفاده از تزریق پی آر پی به مفاصل زانو، افراد می‌توانند با استفاده از پلاکت‌های خون خود، این آسیب‌دیدگی‌های غضروفی یا منیسک و رباط را درمان کنند و فرایند بهبودی را تسریع ببخشند.
  • آسیب‌دیدگی تاندون: تزریق پی آر پی به مفاصل زانو می‌تواند حتی آسیب‌دیدگی‌های تاندون مانند عارضه تنیس‌البو که یک نوع آسیب شایع در تاندون‌های آرنج است، را بهبود بخشد و بهبود چشمگیری را فراهم آورد.
  • بهبود آسیب‌دیدگی رباط و عضلات: استفاده از تزریق پی آر پی به مفاصل زانو در ورزشکاران بسیار کاربردی است. آن‌ها برای رفع آسیب‌دیدگی‌های عضلانی، رباط و کشیدگی تاندون، عضلات شانه، پا و غیره، از این تکنیک به منظور بهبود مشکلات و آسیب‌دیدگی‌های موجود در مفاصل خود استفاده می‌کنند.
  • ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده: بدن انسان به طور طبیعی در صورت وجود التهاب در غضروف‌ها و مفاصل شروع به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده خود می‌کند. با استفاده از تزریق پی آر پی به مفاصل زانو، این روند ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده را به میزان قابل توجهی افزایش داده و به بدن امکان می‌دهد تا زمان و انرژی کافی را برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده داشته باشد.
  • کاهش التهاب: با تزریق پی آر پی به مفاصل زانو، هنگام وجود آسیب در مفاصل و اندام‌ها، فاکتورهای رشد بدن تحریک می‌شوند تا به تولید فیبروبلاست و اندوتلیال بیشتری بپردازند که در کاهش التهاب نقش مهمی دارند. این فاکتورها در تولید عروق خونی به منظور افزایش سطح گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده مخصوصا غضروفها بسیار مؤثر هستند.