مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

مراقبت ها در فاز بعد از جراحی ، یکی از مهم ترین بخش هایی است که به دلیل تهاجمی بودن ماهیت جراحی ها ، لازم است جدی گرفته شده و با دقت ، رعایت شده  و طبق دستور  جراح زانو خوب در تهران ، دنبال شود. عمل تعویض مفصل زانو نیز امری مستثنی نیست و جزو جراحی هایی محسوب می شود که دوره نقاهت تقریباً طولانی را به همراه دارد و مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو  و نکاتی که در طول این دوره بعد از جراحی توسط جراح مفصل زانو ارائه می شود ، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو - دکتر علیرضا عسکری

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو چه مواردی را شامل می شود ؟

• استفاده از عصا و یا واکر برای راه رفتن تا چند هفته بعد از جراحی
  • مراقبت از پانسمان قرار گرفته روی بخیه ها و تعویض به موقع آنها در طول هفته اول بعد از عمل جراحی
  • شرکت در جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل زانو در تهران برای کمک به تقویت قوای عضلات و بهبود دامنه حرکت مفصل زانو

نکات مربوط به فعالیت ها در فاز مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

بیمار بهتر است بعد از عمل ، خوب استراحت کند و مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو را با وسواس دنبال کنید. در زمان راه رفتن ، تنها در فواصل مکانی کوتاه حرکت کرده و از عصا و واکر کمک بگیرد تا در هنگام راه رفتن فشاری به مفصل زانو وارد نشود.
ورزش کردن و انجام فعالیت هایی از قبیل دوچرخه سواری تا چند هفته بعد از جراحی باید محدود شود تا روند بهبود با کیفیت مطلوب پیش رود.
نشستن برای مدت زمان طولانی می تواند باعث افزایش تورم در پا شود و بهتر است از این کار اجتناب شود.
تا چهار هفته بعد از جراحی ، بیمار مجاز به رانندگی کردن نمی باشد.

آیا بعد از جراحی ، رژیم غذایی خاصی را باید دنبال کنیم؟

بعد از پایان جراحی تعویض مفصل زانو  و به هوش آمدن و بازگشت به منزل ، می توانید به عنوان بخشی از مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو ، نکات تغذیه ای خاص را دنبال کنید. البته معمولاً می توانید  رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرید . اما لازم است توجه داشته باشید که این رژیم بهتر است به سمت غذاهای سالم و سرشار از فیبر ، متمایل باشد تا از بروز یبوست ، جلوگیری به عمل آید. ضمناً نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات سالم نیز توصیه می شود.

داروها در دوره مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

بعد از اتمام جراحی و ورود به فاز مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو ، پزشک ، دستوراتی را در خصوص زمان شروع داروها در اختیار بیمار قرار خواهد می دهد. مصرف داروهای رقیق کننده برای پیشگیری از بروز لختگی در خون یکی از موارد دارویی در فاز مراقبت های بعد از جراحی مفصل زانو است. مصرف داروها حتما باید تحت نظر پزشک انجام شوند تا موجب بروز عوارضی از قبیل خونریزی نگردد.

آموزش مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو به بیمار

مراقبتهای مورد نیاز در منزل

• برای پیشگیری از بروز مشکل برخورد با وسایل و خطر زمین خوردن و آسیب دیدن ناحیه جراحی ، بهتر است مسیر راه رفتن تان در منزل با عصا و یا واکر را خالی از وسایل کنید.
  • اگر فکر می کنید فرش و یا قالیچه ای باعث سر خوردن شما می شوند بهتر است در طول دوره بهبود ، آنها را جمع کنید.
  • در زمان استحمام ، از صندلی استفاده کنید و روی صندلی بنشینید تا فشار زیادی به زانوی شما وارد نشود.

مراقبت از زخم بعد از جراحی مفصل زانو

یکی از مهم ترین نکات مرببوط به مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو ، تمیز و خشک نگه داشتن زخم ها بعد از عمل است که ، امری ضروری است و پانسمانی که بر روی زخم قرار داده می شود ، باید در زمان مناسب تعویض گردد. با توجه به اینکه خشک نگه داشتن زخم ها و محل جراحی ، امری ضروری است ، و استحمام باعث خیس شدن زخم ها می شود ، لذا در مورد زمان دقیق استحمام، با پزشک خود مشورت کنید.
اگر در محل جراحی ، علائمی از قبیل قرمزی و یا خروج ترشحات را مشاهده کردید حتماً پزشک را در جریان قرار دهید چراکه این علائم می تواند نشانه ای از وجود عفونت در محل جراحی باشد.

تورم و التهاب چه مدت بعد از جراحی فروکش می کند؟

تورم و التهاب در زانو اغلب در طول یک دوره چند ماهه بعد از عمل ، ماندگار خواهد بود. بهتر است در طول مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو در ناحیه جراحی و بخش های اطراف آن ، از کمپرس یخ استفاده کنید و پا را بالا نگه دارید چون این کار ، می تواند به کاهش التهاب کمک کند.
در صورتی که التهاب در ناحیه جراحی علیرغم گذر زمان بهبود پیدا نکرد و کمتر نشد ، پزشک را در جریان قرار دهید، چراکه این امر می تواند نشانه ای از لخته شدن خون باشد.

ایا فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو ضروری است ؟

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو کمک می کند عضلات محل جراحی شده ، تقویت شود بنابراین ، شروع به انجام فیزیوتراپی یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی محسوب می شود که لازم است تا چند هفته بعد از عمل ، ادامه یابد.